Dlaczego warto zainwestować w odzież służbową?

Odzież dla pilota


Na wizerunek firmy składa się wiele elementów, od pozornych drobiazgów takich jak ujednolicony wygląd wykorzystywanych druków, formularzy i wysyłanej korespondencji elektronicznej, przez treść i rodzaj kierowanych do klientów reklam, aż po wystrój budynków czy nawet ich projekt architektoniczny.

Choć wszystkie te obszary nie są nigdy tak ważne, jak oferta proponowanych usług lub sprzedawanych produktów, to jednak mają one duże znaczenie dla sposobu, w jaki postrzegają firmę potencjalni klienci. Dobrze komponując zestaw używanych w działaniach wizerunkowych metod, można wpłynąć na zwiększenie sprzedaży, wspierać budowanie renomy, a także zwiększać identyfikację pracowników z firmą. Jedną z bardziej efektywnych metod, z których można skorzystać, jest wybór jednolitej i atrakcyjnej Odzież służbowa Przekonajmy się, dlaczego jest to ważne i zobaczmy, jakie może dawać efekty.

 

Znaczenie spójnego systemu identyfikacji wizualnej

Działania każdej firmy to nie tylko kwestie związane z jakością dostarczanych przez nią produktów i usług, stopniem, w jakim zaspokajają one potrzeby klientów oraz opieką nad klientami w czasie procesu sprzedaży i po nim, ale również wszystkie zagadnienia związane z działalnością reklamową i marketingową. Osoby korzystające z oferty przedsiębiorstwa tworzą sobie własny obraz jego kompetencji, mocnych stron i dostarczanych wartości związany z oceną dokonanego zakupu oraz całej współpracy na podstawie wielu elementów.

Pełne ich spektrum jest bardzo złożone i zawiera takie obszary, jak produkt lub usługa i towarzyszące mu materiały dodatkowe (opakowanie, instrukcje obsługi lub załączone broszury, udzielone wyjaśnienia i dokładne informacje), wygląd i wystrój miejsca sprzedaży (projekt siedziby firmy, jej oddziałów lub punktów sprzedaży, jednolite kolorystycznie i stylistycznie wyposażenie wnętrz), materiały reklamowe (wygląd strony internetowej, emitowane reklamy, plakaty, foldery, rozsyłane klientom informacje, urządzane promocje).

Bardzo ważnym elementem jest również wygląd pracowników firmy, zarówno tych, którzy bezpośrednio kontaktują się z klientem (pracowników działu sprzedaży, serwisu czy realizujących dostawę towarów), jak i wykonujących bezpośrednie działania na rzecz klienta. Rola wyglądu pracowników firmy jest szczególnie duża tam, gdzie nawiązanie osobistej relacji i dobry kontakt są najbardziej istotnymi częściami procesu obsługi klienta, a zatem w branży usługowej.

Najważniejsze w projektowaniu systemu identyfikacji wizualnej jest sprawienie, by wszystkie elementy były spójne i dobrze ze sobą harmonizowały. Liczy się tu zarówno eksponowanie wybranego elementu, zwykle logotypu firmy albo jej nazwy, jak i trzymanie się wybranej kolorystyki i stylu. Obejmuje to połączenie wielu elementów, które wymagają daleko posuniętej dbałości o szczegóły, przy jednoczesnym utrzymywaniu poziomu kosztów całego przedsięwzięcia na rozsądnym poziomie. Dobrze opracowane projekty będą powtarzały wybrane motywy lub elementy, utrzymując jednocześnie pasujący do danej branży stopień różnorodności.

Systemy używane przez firmy obsługujące większą liczbę klientów na rynkach mniej nastawionych na indywidualność będą zwykle wymagały większego uproszczenia oraz bardziej skoncentrowanego przekazu obejmującego elementy dobrze widoczne i łatwo rozpoznawalne. W przypadku przedsiębiorstw nakierowanych na obsługę osób bardziej wymagających, stosowane metody muszą być bardziej subtelne i stonowane, tak by ich obecność nie stwarzała wrażenia zbytniej ingerencji.

O ile w przypadku firmy obsługujących klientów masowych ważniejsze będą np. wyraźne i jaskrawe kolory łączące się z daną marką, duża ilość reklam i stała obecność wybranych elementów w przestrzeni, w której przebywają klienci, np. w postaci odpowiednio pomalowanych wnętrz, wyeksponowanych znaków firmowych czy haseł promocyjnych lub uniformów, o tyle dla segmentów nabywców bardziej ceniących zindywidualizowane podejście kolory firmowe, logo czy wybrany krój odzieży noszonej przez obsługujących klientów pracowników muszą być stonowane i oszczędne.

 

Odzież służbowa jako element identyfikacji wizualnej

Odzież służbowa często kojarzy się z wymaganymi przez przepisy BHP ubraniami ochronnymi lub roboczymi. Choć jedne i drugie ubrania są noszone w pracy, to między nimi występuje bardzo istotna różnica. Odzież ochronna i robocza jest projektowana oraz wykonywana w taki sposób, by zapewniała pracownikom bezpieczeństwo tam, gdzie podczas wykonywania obowiązków służbowych pojawiają się różne zagrożenia dla życia lub zdrowia, a także w sytuacjach, gdy własne ubranie pracownika mogłoby zostać uszkodzone lub pobrudzone podczas realizowanych zadań. Rolą odzieży służbowej jest jednak przede wszystkim zapewnienie ujednoliconego wyglądu, a przez to kształtowanie świadomości danej marki oraz budowanie jej wizerunku, a przez to wpływanie na przyszłe zachowania klientów.

Oczywiście odzież w obu grupach w pewnym zakresie spełnia obie funkcje. Odzież robocza czy ochronna może, a jeśli tylko to możliwe ze względu na wymagane walory użytkowe i wymogi co do stosowanych materiałów i kolorów, powinna być spójna ze stylistyką obowiązującą w firmie. Na tej samej zasadzie odzież służbowa musi zapewniać bezpieczeństwo i komfort noszenia – nie może krępować ruchów, powinna chronić przed warunkami atmosferycznymi czy ułatwiać wykonywanie codziennych obowiązków.

Dobrze zaprojektowana odzież służbowa powinna odpowiadać charakterowi branży, w której działa firma. Warto również, by była pomyślana w taki sposób, który pozwoli na osiągnięcie wybranego efektu. W przypadku mniejszych firm, jednolity, specjalnie przygotowany strój pracowników może pomóc w wyróżnieniu się spośród konkurencji. Pracownicy ubrani w odpowiednie stroje mogą zwracać uwagę klientów, podkreślać profesjonalizm firmy czy jej wszechstronne przygotowanie do działania.

Dla większych przedsiębiorstw, zwłaszcza takich, które mają struktury bardzo rozbudowane geograficznie bardziej istotne może się okazać podkreślanie jednolitej, wysokiej jakości usług czy produktów mimo działania w różnych lokalizacjach. W takim przypadku jednym z głównych sposobów oddziaływania stroju służbowego może być wskazywanie na standaryzację i taki sam poziom obsługi.

 

Co jest ważne przy projektowaniu odzieży służbowej?

Jedną z najważniejszych funkcji odzieży służbowej jest kreowanie wizerunku firmy. Odzież tego rodzaju musi więc być przede wszystkim dobrze zaprojektowana. Poza odwołaniem do elementów kluczowych do wybranego systemu identyfikacji wizualnej powinna ona również spełniać wymogi, które obowiązują przy doborze odzieży do rozmaitych sytuacji i zadań. Wybrany przez tworzącego odzież służbową fason musi gwarantować wymaganą swobodę ruchów, wygodę podczas wykonywania pracy, a także spełniać wymagania specjalne, np. pracownicy wychodzący na zewnątrz muszą być chronieni przed chłodem i opadami, a ci przebywający w pomieszczeniach przed wysoką temperaturą.

Ubranie służbowe powinno być zaprojektowane tak, by prezentować się dobrze na osobach z różnymi typami sylwetki. Ważne, by kolekcje przygotowane dla kobiet i mężczyzn dobrze ze sobą harmonizowały. Akcenty kolorystyczne używane w odzieży służbowej powinny współgrać z kolorem lub kolorami firmy, jednak nigdy nie skupiać na sobie uwagi bardziej.

Dla wygody pracowników i uzyskanego efektu kluczowe są również użyte materiały. Poza dopasowaniem do wypełnianych funkcji muszą one być dobrane do warunków, w jakich będą noszone, a także umożliwiać łatwe utrzymanie w czystości, nieskomplikowaną konserwację i gwarantować możliwość wykonania kolejnej, identycznej partii.

W odzieży służbowej niezwykle liczą się detale. Elementy odzieży muszą być praktyczne, a jednocześnie wygodne w noszeniu. Używane zapięcia, projektowane kieszenie czy dekoracje nie tylko powinny być najwyższej jakości, ale również dobrze współgrać z całością.

 

Zaprojektowanie i wykonanie odzieży służbowej, która będzie w stanie spełnić wszystkie oczekiwania, jakie się z nią wiążą, wymaga dużego doświadczenia i dobrego przygotowania fachowego. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z oferty firmy, która specjalizuje się w wykonywaniu takich zadań i ma w tej dziedzinie liczne sukcesy.